Ons Nigeria-avontuur...

Een warm welkom..

Ha achtervolgers..

Daar zijn we dan, aangeland, veilig en wel in ons vertrekje in Gboko in Nigeria. Wat kan je in 2 dagen tijd veel meemaken, zien en indrukken opdoen.

Donderdagmorgen om half 10 is het zover, verzameld aan het Geerligsland, met de 3 families op weg naar Schiphol. Daar aangekomen is onze grootste zorg: de bagage. Met 4 koffers, waarvan 1 veel en veel te zwaar was hebben we het toch voor elkaar gekregen om zonder te betalen de koffers het vliegtuig in te laten gaan. (Voor trucs en tips, mail ons;))

Het moment van afscheid nemen breekt aan en alle voorgestelde scenario's blijven achterwege. Natuurlijk gaan we ze missen maar als het goed is zijn de 9 weekjes zo voorbij.

KLM zorgt goed voor ons, we hebben een relaxte vlucht en landen op schema op het vliegveld van Abuja. Zo koud het in het vliegtuig was (buitentemperatuur van -55 graden), zo warm is het wanneer we het vliegtuig uitstappen. Een warm welkom. Opeens is het alleen nog maar zwart om je heen, een apart gevoel geeft dat. Als er nu maar écht iemand staat om ons op te wachten. Eerst de bagage van de band gehaald en toen het hoekje om en.. ja hoor, een bordje NKST church erop met onze namen. Samuel Vershima himself (soort baas van de kerk) met zijn chauffeur. Buitengekomen hoor je alleen maar getoeter van auto's die dwars door elkaar heenrijden allemaal. Bagage ingeladen, klaar om te gaan rijden maar opeens staan we stil om God te danken voor een behouden reis. Heel bijzonder hoe ze dat doen, zo midden op de weg.

We zijn blij op bed te liggen in een hotel wat er allemaal goed uitziet. Het Engels praten was inmiddels begonnen, de omschakeling viel mee. Maar soms moet je toch echt wel erg goed nadenken, gelukkig komen we er met z'n allen aardig uit. Op de late avond zijn Ker (Samuel Vershima) en zijn knecht nog Abuja in te gaan om een Nigeriaanse simkaart voor ons te halen terwijl we dat zomaar tussen neus en lippen door gezegd hadden dat we die nog hebben moesten, ze doen echt alles voor ons!

Na een onrustige nacht, met z'n 3en in een 2persoonsbed, hard geluid van de jawel, airco, de regen, op weg naar Gboko. In Abuja nog onze euro's gewisseld in naira's, poeh, wat lijkt het dan dat je veel geld hebt. 1 euro is ongeveer 223 naira.

Onderweg komen we ogen tekort, je ziet zoveel. Het verkeer alleen al, het rijdt allemaal door elkaar en als je iemand inhaalt toeter je even zodat de ander weet dat je eraan komt, volgens ons kan je gewoon beter je spiegels gebruiken;) Maar gelukkig zitten we bij een ervaren chauffeur in de auto en voelen we ons niet onveilig. In totaal rijden we ongeveer 6 uur voor we aankomen in Gboko.

En zodra we het terrein Bristow oprijden voel je opnieuw spanning, wat zal ons hier opwachten? We worden hartelijk welkom geheten door Mr. Weor (de baas van de NKST scholen) die in een GH-shirt ons op stond te wachten. We worden voorgesteld aan de allerhoogste baas van de kerk en aan nog zoveel mensen meer. We hebben wel tig keer moeten horen dat we welkom waren, heel fijn maar ondertussen voelt het ‘thank you' zeggen een beetje afgezaagd. Je voelt je toch wel onwennig op zulke momenten van kennismaking met hoge en minder hoge mensen en kinderen: hoe moet ik me gedragen, geef ik een hand, stel ik me voor, hoe kan ik me het beste uitdrukken? Allemaal vragen die door je hoofd spoken. Maar ze blijven super aardig dus zo slecht zullen we het niet doen;)

Op naar ons huisje, opnieuw ben je erg benieuwd wat je aantreft. Het is meer dan we verwacht hadden, een groot huis, schoon en helemaal opnieuw ingericht voor ons. Hier gaan we het wel uithouden de komende weken. Alleen de mensen die in- en uitlopen om vanalles voor je te doen (water halen, eten brengen,) en die aan tafel komen zitten om mee te eten, moeten we een beetje aan wennen, maar dat zal na verloop van tijd wel minder worden. Op zo'n moment is het best fijn dat wij kunnen zeggen wat we er echt over denken tegen elkaar, in het Nederlands, zonder onbeleefd over te komen.

Het eten is een verhaal apart, waar we toch best wel aan moeten wennen. Je wilt niet onvriendelijk overkomen maar sommige dingen maken al dat je de eetlust over gaat. Maar dat zal na verloop van tijd ook wel wennen en gelukkig mogen we ons eigen potje koken.

Vannacht op ons eigen bedje geslapen en we kwamen alle 3 tot de conclusie dat hij echt wel goed slaapt, we moeten zelfs moeite doen om eruit te komen. De vroege opsta-tijden zullen nog wel even wennen zijn. Morgen begint de Engelse kerkdienst om 7 uur al.

7 september beginnen de scholen te draaien, tot die tijd hebben we de tijd om een blanke Nigeriaan te worden. Jullie kunnen uit de verhalen vast al wel concluderen dat we het tot nu toe goed naar onze zin hebben en dat het woord ‘cultuurshock' (nog) niet op ons van toepassing is.

Bedankt voor de reacties en nu zal het helemaal fijn zijn om reacties uit ons kikkerlandje te lezen.

Ons adres en de mobiele nummers zullen we de volgende keer erbij zetten. Ga nu proberen een paar foto's erop te zetten.

Goodbye!

Geschreven door Hendrikje.

Roelof, Roelofje, Laurens, Maarten en Annelie

Hallo zus, Klaasje en Willemijn,

Even een kort bericht van een paar achtervolgers. Mooi dat jullie al zo snel gelegenheid hebben om ons verslag te doen van de reis, aankomst en eerste indruk. En ook dat jullie daar zo warm zijn onthaald. Zover wij iets over jullie onderkomen kunnen zeggen lijkt het er gewoon netjes uit te zien. Neem lekker even de tijd om te wennen aan de nieuwe omgeving en blijf ons op de hoogte houden.

Een hartelijke groet uit een buiig Staphorst

Hilde Jansen

Hallo meiden!

Wat goed om te lezen dat jullie veilig zijn aangekomen! En wat zal dat een bijzonder moment zijn geweest zo op straat. Vast wel even wennen, die overaanwezige gastvrijheid.

Ik kijk uit naar jullie volgende verhaal! Wat fijn dat jullie zo'n goede aankomst hebben gehad!

liefs, Hilde

JP

Ha meiden!

Fijn dat jullie zo goed ontvangen zijn! goed om te horen!
Het allerbeste daar en tot het volgende verhaal!;)

Groetjes en kus voor Will;)

JP

Roel, Aaltje en kinderen

Hallo Hendrikje en vriendinnen,
Fijn om al zo snel iets van jullie te horen, Het zal zeker spannend geweest om uit het vliegtuig te stappen en maar af moet wachten of er iemand staat. We zijn blij dat allles tot nu toe zo verlopen is, een goed onderkomen mogen hebben. Jullie 3-en het beste toegewenst en horens. Groeten ons

Harm en Trijntje

Hé zus en 'mede-avonturiers',
Zo te lezen hebben jullie het super naar de zin daar.
Dat vinden we natuurlijk leuk om te weten.
Fijn dat alles tot nu toe goed verlopen is, hopen dat het zo blijft natuurlijk.
Wel grappig dat jullie 'een attractie' zijn voor die Nigerianen;)
Lekker dat jullie eerst nog een weekje vakantie hebben, kunnen jullie inderdaad even wennen aan alle nieuwe 'dingen'.
We zijn benieuwd naar jullie volgende verhaal en foto's natuurlijk.

De groeten vanaf Dekkersland

Fam. B.Pleijsier uut Geallemuun

Hallo Hendrikje en medegenoten blij te horen dat alles goed is verlopen tot nu toe. Wij zijn benieuwd naar jullie volgende verhaal .Groeten ook van Aline.

Karin

Hallo meiden,

Fijn te lezen dat jullie veilig zijn aangekomen in Nigeria. En dat jullie goed opgevangen zijn.
Lekker dat jullie nog even een weekje hebben om aan alle nieuwe dingen te kunnen wennen.
We zijn benieuwd naar jullie volgende verhaal.

Groetjes Karin en Jan

Harma

Ha meiden,

Leuk om jullie verhaal te lezen. Hopelijk hebben jullie een goed tijd in Nigeria.
Ff iets anders: waar staat NKST eigenlijk voor?

Groetjes, Harma

Gerard en Grietje en Roan

Hoi zus en andere 2,

Leuk om jullie verhaal te lezen, we wilden wel even stiekem een kijkje nemen bij jullie daar... nemen we wel ons eigen eten mee! :-) Fijn dat jullie het tot nu toe het naar de zin hebben, huisje ziet er iig ook netjes uit

Nou succes de komende week om alles beetje uit te zoeken en hopelijk blijft de cultuurschok uit!

Groetjes Gerard en Grietje en een knuffel van Roan voor Hendrikje

Mirjam U

Ha ladies! Wow, gewoon een eigen n huisje! Heerlijk zeg, om je eigen plekje te hebben. Succes met inburgeren, maar zo te horen gaat dat helemaal goedkomen.:) Good luck!

Grietje vds

Hey Meiden

wat leuk wat van jullie te lezen! heerlijk in een ander landje! nu nog wennen, en straks moeten we jullie zeker weg slepen! ;-) haha
maru geniet ervan!

have fun

groet grietje

Hanneke

Hej meiden!

Wat een verhaal! Nu al! Heel veel plezier met alles wat jullie gaan meemaken en ik ga jullie verhalen zeker weten allemaal lezen! Genietse!

x Hanneke

magreet

ha klaasje en vriendinnen.
leuk verhaal joh ! erg leuk geschreven. Khad al wat korte stukjes gehoord via klaasje dr moeder! leuk joh! khoop dat jullie het allemaal naar je zin gaan hebben. en het goed kunnen wennen!!!!! lijkt met leuk ook voor zulke kinderen les te mogen geven. voor bruine kindertjes o zo leuk !!!

liefs magreet

Klaas en Hanna, Casimir, Maria en Talitha

Dames,

Tis goed dat je alles een beetje bijhudt op 'papier' Zo niet, dan zou je denk door deenorme hoeveelheid ervaringen later misschien niet alles meer op een rijtje kunnen krijgen. Echt een andere wereld!

Kun je al die gastvrijheid nog een beetje waarderen? Tis zekere welgemeend maar ik kan me voorstellen dat je af en toe snakt naar rust.

Veel succes daar en de hartelijke groeten uit Nieuw Lekkerland.

Annelies

Heee lieve meiden!

Fijn om te horen dat jullie veilig zijn aangekomen :D
Super dat ze ook zo gastvriendelijk zijn daar! Zal wel een hele andere cultuur zijn.
Ben benieuwd hoe de lessen daar zijn! We wachten af op jullie nieuwe nieuws, leuk om het zo te kunnen volgen! Echt een super ervaring zeg! Geweldig.
Meiden, succes met alles daar!

Dikke knuffel vanuit Leeuwarden!

familie Bakker uit Zwijndrecht

hallo alle-3, wat zou ik graag bij jullie om een hoekje willen kijken. hopelijk gaat alles goed, kunnen jullie lekker eten enzo. volgende week wordt het pas echt spannend, met het lesgeven daar.
we hebben op google-earth gezien in welke omgeving jullie zitten; minder groen als in Staphorst in elk geval en minder druk als bij ons in de Randstad..
het gaat jullie wel lukken! we leven op afstand mee.
doei.

Sander en Hennie

Heej lieve meiden,
Leuk om iets van jullie te horen! Mooi dat de 1e indrukken zo goed zijn. Deze week al veel kunnen voorbereiden? Ook al meer bekend over wat er van jullie wordt verwacht?
Gaat het met de taal ook nog steeds goed?

We zijn benieuwd naar jullie volgend verhaal!
Ga er lekker van genieten want voor je het weet is het alweer voorbij!

Liefs,
Sander en Hennie.

Annekie

Hoi meiden,

Fijn om te horen dat jullie daar goed zijn aangekomen. En dat er zo goed voor jullie gezorgd word. Hopen dat jullie daar een goede tijd mogen hebben.
Het is ook fijn om te kunnen volgen wat jullie er allemaal beleven.
Alle 3 het beste toegewenst.

Groetjes uit Staphorst van,

Fam. Dunnink

clarinde

Hee meiden!
Mooi dat jullie goed zijn aangekomen!
Een leuke tijd daar,
Leuk om al die verhalen te lezen!
Liefs Clarinde!

aline pleysier

Hallo Hendrikje.
Jullie schrijven spannende verhalen.
Ik kon niet stoppen met lezen.
heb je al een emmer op je hoofd gedragen?
Ik zou het niet kunnen!
vallen! !