Ons Nigeria-avontuur...

Vriendschap, privacy en cultuurpret

Ha lieve mensen,

Eris weer bijna een week voorbijj en in deze paar dagen hebben wij al weer zo veel beleefd!

Vrijdag nadat we naar het internetcafé geweest zijn gaan we naar de pastor van de kerk. Hij woont op hetzelfde terrein als ons maar we gaan er met de auto heen. Dit zal wel zijn omdat de wegen op het terrein echt super slecht zijn. De auto zou er vanuit elkaar vallen.

Die auto`s hier zijn trouwens een verhaal apart. De auto waar wij nu elke dag mee weg gaan wil heel vaak niet starten. Dat vinden ze helemaal niet erg, ze kijken even onder de motorkap, prutsen wat en starten dan de auto.

Ook zien we nog wel eens auto`s met ‘God is hope' of ‘God bless you'. Als je dan ziet hoe zulke oude auto`s het zijn dan denk je: ja, je kan je hoop ook echt niet op die auto stellen, het is gewoon gevaarlijk om er in te stappen.

Ook hebben we al twee supermarkten van binnen bekeken, dit doet ons denken aan boekjes van vroeger over een kruidenierswinkel. Het is klein winkeltje met vreselijk veel spullen. Je kan het zo gek niet bedenken of het is er. Van etenswaren tot borden, bestek en elektrische apparaten.

Hier op het terrein is het een grote familie en daarin worden wij echt super opgenomen.De buren doen zoveel voor ons. Zaterdag kwam de buurman opeens. Hij ging ons gasstel omwisselen omdat we een gasstel hadden met 2 elektrische en 2 gaspitten. Omdat er meestentijds geen stroom is en er maar 1 gaspit deed hadden we dus maar 1 pit om op te koken. We hadden het zelf nog niet eens opgemerkt maar zo worden onze problemen al verholpen voor we er zelf last van hebben of er zelf erg in hebben.

Zo ook met de generator. `s Avonds zetten we de generator aan als de stroom uitvalt. Dit hoeven we niet zelf te doen maar elke avond komt ons buurmeisje van een jaar of 10 de generator aanzetten. De generator heeft geen stekker maar 2 draadjes. Als hij het dan niet doet, bijt het meisje het rubber er vanaf, buigt de draadjes en steekt ze weer in de generator. Dit is niet zonder gevaar want ik (Klaasje) heb al een schok van dat ding gehad.

Niet dat we altijd blij met ze zijn hoor, soms willen we ze wel graag wegkijken, de buurvrouw komt rustig bij ons in de pannen roeren en iedereen komt op de meest rare tijden bij ons. Maargoed, het hoort er allemaal bij en het went wel.

De kinderen komen ook vaak bij ons. Inmiddels hebben we ze het spelletje ‘elastieken' geleerd en het liedje ‘lees je Bijbel, bid elke dag.' Super leuk om die zwarte kids in het Nederlands te horen zingen.

Zondagmorgen moesten we vroeg ons bed uit, 7 uur begon de Engelse kerkdienst. Als wij daar om 10 over 7 aankomen is er nog bijna niemand. Langzamerhand druppelt de kerk vol, ondertussen begint de eerste spreker met de mededelingen. Er wordt gezongen, gebeden, gelezen en sprekers wisselen elkaar af. Er wordt gevraagd of de mensen die voor het eerst in de kerk zijn willen opstaan. Dat zijn wij dus. We stellen ons voor en daarna wordt een lied gezongen. ‘In the name of Jesus, welcome'. Daarbij komen heel veel mensen naar ons toe en schudden ons de hand. Heel bijzonder! Hierna gaat de dienst verder en om 9 uur zijn we weer thuis.

Dinsdag zijn we naar het ziekenhuis van dokter Gum geweest, dit is de Oostra-Gum kliniek. We hadden al veel gehoord over het ziekenhuis, van dokter Oosterhuis. Hij heeft 7 jaar in Nigeria gewoond en samen hebben ze dit ziekenhuis opgezet. Vandaar dus ook de Oostra-Gum clinic.

Heel bijzonder om te zien hoe een ziekenhuis er uit ziet in Nigeria. We hebben absoluut niets tegen dokter Gum en hij zal vast heel kundig zijn maar wij hopen dat we nooit in een Nigeriaans ziekenhuis hoeven te liggen.

We hebben onze eerste blunder ook al gemaakt. We moeten elke avond al onze deuren op slot doen. De sleutels bewaren we dan op onze kamers. Toen wij dinsdagmorgen de deur naar de kamer wilden openen bleek de sleutel kwijt.Na een halfuur zoeken zonder vinden, besloten we naar de buurvrouw te gaan en te vragen of zij misschien een manier wist om de deur te openen. (schaam, schaam). Zij wist het ook niet maar zij belde iemand en even later kwam er een mannetje aan met een hamer, schroevendraaier en mes en hij heeft onze deur open gemaakt.

Wat blijkt nu, de sleutels liggen gewoon op de tafel in de kamer.

De deur heeft namelijk nog een extra slot, als je die omdraait en dan de deur dichtgooit is de deur ook op slot. Wisten wij veel!Per ongeluk dus dat ding omgedraaid en de deur dichtgetrokken, en tja..toen stonden we aan de verkeerde kant van de deur.

De man heeft meteen gezorgd dat het extra slot niet meer werkt. Ze zullen wel denken, die rare Hollandse meiden kunnen niet eens met sloten omgaan!

We hoefden de vriendelijke man niet te betalen maar hij wilde wel graag de foto die we van hem gemaakt hebben. Nou, dat is prima..foto`s laten ontwikkelen kost hier bijna niks.

Vorige keer kregen we de vraag wat NKST betekent, hier zijn we inmiddels ook achter.

Het staat voor Nongu u Kristu u ken Sudan hen Tiv. Dat staat voor: De kerk van Christus in de sundan (de savannestrook door afrika) bij de Tiv (TIV zijn de mensen hier, de bevolking in Benue State)

Het is een van de twee grootste kerken in Benue State, het heeft 50 scholen voor het voortgezet onderwijs en 500 basisscholen. Waarvan 20 betaald worden door de overheid en de rest wordt gefinancierd door de kerk.

Nu wij wat meer gezien hebben hier zijn wij dubbel dankbaar voor ons huis en het terrein waar het op staat. Vergeleken bij andere terreinen, en sommige huizen hier op dit terrein, hebben wij het hier echt luxe.

Gisteravond hebben we gegeten bij mr. Weor. Hij is een hoog persoon hier. Wat een geweldige lieve man is dat. Voor de goede orde, hij zou onze vader kunnen zijn ; -).

We konden wel in een restaurant zitten zulk lekker eten we kregen. We kregen patat, salade, fruit, kip, rijst, blikjes cola (ook super luxe want we drinken hier voor de rest alleen maar water) en warempel..ijs als toetje, hij had gehoord dat Nederlanders dat lekker vinden. Heeft hij speciaal voor ons ijs gehaald, heerlijk! We hebben hem vriendelijk bedankt!

De vriendin van zijn schoonzus (tja, alles leeft hier bij elkaar in 1 huis) gaat maandag vlechten in ons haar maken. Ze vonden dat ik (Klaasje) zulk mooi haar had, en toen wij zeiden dat wij hun haar mooi vonden, met van die vlechten, boden ze aan om ons haar te vlechten, top!

Lieve mensen, thanks voor jullie reacties, super leuk!

Voor degenen die ons wat willen sturen, ons adres is:

Hendrikje, Willemijn en Klaasje

Benue State

Nigeria

Hann

Ha meiden!

Geweldig om jullie verhalen te lezen! 't Is echt een avontuur. Geniet van de mensen om je heen, ook al is het soms een beetje teveel van het goede;-)

Groetjes Hannekie

henk

heel leuk om jullie weblog te lezen...en natuurlijk ook heel herkenbaar.
fantastisch dat jullie het naar je zin hebt en geniet van al die andere indrukken.
veel sterkte en tot zien over anderhalve week.

Melanie

Hoi Hendrikje en vriendinnen..

Super leuk om jullie verhalen te lezen zeg!
Wat leuk dat ze gewoon de hele dag door bij jullie binnenstappen.. wel wennen ;)

Had op vakantie mijn mail 1x gecheckt, en zag dat er al een verhaal op de site stond, heb ze vandaag (nu ik thuis ben dus) gelijk even doorgelezen!
Je bent er zo doorheen, erg interessant allemaal!

Tot leesze..
Liefs Melanie

Huize Slager

Hallo Hendrikje Klaasje en Willemijn,
Wat mooi dat jullie het daar goed naar de zin hebben en wij genieten van de verhalen op de site en via de mail.Kijk maar uit met de generator ;of is het geen 220 volt.Verder een hartelijke groet van het Geerligsland van Ma ,Pa en Johan en alvast een goede zondag toegewenst en doe je best als het werk begint .We volgen jullie elke dag in gedachten en gebed.

Roelie

Ha meiden...

Wat leuk jullie verhalen en de foto's! Super dat jullie het zo leuk hebben, schitterend om die belevenissen te lezen!
Geniet er verder van hè en we kijken uit naar jullie volgende verhaal!!

Liefs Roelie

gvds

Hey meiden

dus jullie lopen daar nu met zo'n hoofd vol van die kleine vlechtjes rond ;-)! dat is super! wel in houden tot jullie thuis komen hé! al veel beleeft zo te lezen!

have fun

Groet X Grietje

Lijsje Brakke

Hoi meiden,
leuk joh, die verhalen.. En wat een leuke foto's...
Die vlechtjes moet je zeker inhouden. Of iig foto's van maken!!!! Ben benieuwd!
Haha, en de buurvrouw die zomaar in je pan komt roeren?? Ja, dat ken je in Staphorst niet.. Moeten ze ook niet doen denk ik;)
He, geniet ervan en ik kijk uit naar jullie volgende verhaal!
Liefs, Lijs

Geesje

Ha meiden..

Leuk om jullie verhalen te lezen, jullie zijn volgens mij al lekker actief bezig! ;) Wel grappig, in dat ziekenhuis lopen ook studenten van de gh stage.. volgens mij gaan er in september nog een paar die kant op!

Succes.. en enjoy it!

Liefs gees..

Jacomijn

Hé meiden,

Wat leuk om die verhalen te lezen zeg.
Nou, veel plezier daar, geniet ervan. Voor je
het weet ga je weer richting Nederland!

Groetjes Jacomijn

Hilde Zwep

Heej meiden,
Super om jullie verhalen te lezen.. Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben.
De eerste schooldag zit er nu op toch? Ben benieuwd hoe het is bevallen :D..
Groetjes Hilde

AH Kuiper

Met veel plezier lees ik jullie belevenissen. Jullie staan er goed in, we hebben ook nog even telefonisch contact gehad. Wens jullie sterkte en geniet van wat je ziet en de vriendschap die ze je bieden, gebruik ook je eigen nuchtere verstand, 220 volt is ook vriendelijk bedoeld nog altijd schadelijk.
h gr Bert K

Jenny D.

Dag meiden,
Dankzij de pa van Hendrikje mag ik jullie "volgen" tijdens jullie Nigeria avontuur. Omdat ik erg geinteresseerd ben in andere culturen kijk ik telkens uit naar jullie volgende verhaal. Wat me erg aansprak is de puurheid waarmee de Nigerianen hun geloof beleven. Met name het dankgebed in de auto, heel bijzonder. Graag tot jullie volgende belvenissen.
Groet vanuit een heel zonnig Staphorst, Jenny D.

Thea Noorland(moeder van Cornë)

Erg leuk om jullie verhalen te lezen,krijg je een beetje een idee hoe het daar in dat verre Nigeria er aan toe gaat.Morgen krijgen jullie nederlanders op bezoek.
Gezellige dagen toegewenst,met Cornè en JanArnè

Hart gr Thea Noorland